روغن و دیزل دو زمانه
روغن دو زمانه به عنوان یک افزودنی دیزل - مفید یا مضر است؟
2015/11/12
مشاور
از مرسدس قدیمی / 8 گرفته تا Land Rover Defender Td4 امروزی ، بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه با اضافه کردن روغن دو زمانه به دیزل سوگند می خورند. آیا این افزودن واقعاً مزایایی دارد یا حتی مضر است؟ ما با سه متخصص در این زمینه صحبت کردیم.

افزودن روغن دو زمانه به مخزن در بین طرفداران اتومبیل های کلاسیک و رانندگان یک موتور دیزلی مدرن رایج است. طرفداران روغن دو زمانه در دیزل ادعا می کنند که پمپ تزریق و سایر اجزای سیستم سوخت بهتر توسط روغن روغن کاری می شود. موتور پس از اضافه کردن روغن دوطرفه باید به دلیل احتراق بهتر ، روانتر عمل کند. مقدار روغن اضافه شده به دیزل بسته به نوع مصرف متفاوت است از یک چهارم لیتر به 60 تا 70 لیتر دیزل و یک چهارم لیتر به هر سه تا چهار پر کردن مخزن. بحث در مورد جوانب مثبت و منفی معمولاً در مجامع اینترنتی بسیار داغ است. ما می خواستیم درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم و با کارشناسان BP Europa SE ، Liqui Moly و یک شرکت متخصص آزمایش و تعمیر قطعات دیزل صحبت کردیم.

این ایده از کجا استفاده می شود که از روغن دو زمانه در سوخت استفاده شود؟
روغن معدنی ، بیشتر به نسبت 1:40 ، در اوایل دهه 1940 اضافه شد. امید بود که این امر روغنکاری صندلی های سوپاپ و پیستون ها را بهبود ببخشد. با این حال ، در آن زمان ، سوخت و روغن به اندازه امروزی مرغوب نبودند و هنوز بسیاری از مواد افزودنی تولید نشده بودند. در حال حاضر در آن زمان ، یک کک بالاتر در محفظه احتراق به دلیل فرسودگی روغن پیدا شده بود. مهم نیست زیرا هیچ تصفیه گاز اگزوز وجود ندارد.

در این زمینه ، روغن بالای نفت بسیار محبوب شد. این روغن معجزه محسوب می شد. بهتر است روغن کاری کند ، حتی اگر به مقادیر بسیار کمی به دریچه های ورودی و محفظه احتراق برسد. یک غبار روغن باید روی سطوح در حال گردش سیلندرها مستقر شود و از منطقه بحرانی مرکز مرده بالا (TDC) در برابر سایش محافظت کند. باقیمانده های احتراق نیز باید شیرهای خروجی را روغن کاری کنند. در آن زمان ، ممکن است به موتور آسیب نرساند ، اما از طرف دیگر ، دقیقاً مشخص نیست که آیا به شما کمک کرده است یا خیر. اثبات نشده است. با معرفی روان کننده های مصنوعی ، روغن بالای روغن تقریبا از بازار ناپدید شد.

هنگامی که حفاظت از محیط زیست در اواخر دهه 1980 به طور فزاینده ای اهمیت پیدا کرد ، گوگرد دیزل هدف قرار گرفت. دی اکسید گوگرد بیش از حد در مقادیری که در دیزل بود از اگزوز فرار کرد. خوب ، دیزل ذاتاً یک روغن روغنی است و گوگرد نیز در روانکاری نقش چندانی ندارد. اما آنچه درست است این است که فرایندی که گوگرد را از دیزل ، سولفور شدن هیدروژن (هیدروسولفوریزاسیون) خارج می کند ، در واقع روغنکاری را از خود دیزل دور می کند. از بین رفتن گوگرد مشکل چندانی نیست ، بلکه برداشت همزمان برخی از ترکیبات خود روغن دیزل است.

البته دیزلی در این شرایط باقی نمی ماند ، باید و نمی توانست ، تا زمانی که می تواند استاندارد DIN EN 590 را رعایت کند. به سادگی مواد افزودنی ، بهبود دهنده روغن کاری اضافه می شوند. اینها حاوی هیدروکربنهای دارای زنجیره بلند از قبل حذف شده ، قطبی و دارای خاصیت روانکاری و چسبندگی لازم هستند که قبلاً حذف شده بودند. و به همان اندازه که مورد بحث است ، بخشهای بیودیزل باعث افزایش روانکاری می شوند. دیزل مجبور است این آزمایشات را دوباره و دوباره در آزمایشات استاندارد ثابت کند.

بیش از 40 سال است که بین ناپدید شدن روغن بالای نفت و تکنولوژی دیزل فعلی وجود دارد. آیا هنوز اضافه کردن روغن دوطرفه امروز ضروری است؟ چه دلایلی می تواند امروز وجود داشته باشد؟

فرض 1: روغن کاری بهتر
نفت حاوی سولفور تا 5٪ گوگرد است که خاصیت روان کننده خوبی دارد. با این وجود هنگام سوختن ، ترکیبات مضر گوگردی را ایجاد می کند که به محیط آزاد می شوند. به دلایل محیطی ، سوخت در طی 50 سال گذشته 85 درصد خوب از آب رها شده است. در حالی که هنوز 350 میلی گرم بر کیلوگرم تا پایان سال 2004 مجاز بود ، از 1 ژانویه 2009 مقدار مجاز از نظر قانونی تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش یافته است. سوخت های دیزل که مطابق با این مقدار هستند ، فاقد گوگرد محسوب می شوند. با این حال ، به دلیل نمک زدایی ، خواص روان کننده خوب از بین می رود. اما همانطور که در بالا توضیح داده شد ، این خصوصیات با استفاده از فرآیند سولفوریزاسیون از دیزل خارج شده و به خود گوگرد وابسته نیستند. صاحبان وسایل نقلیه هنوز نگران این هستند که سوخت های دیزل سولفوره به اندازه کافی روغن کاری نشوند.

Detlef Brandenburg از BP اروپا نمی تواند این ترس را درک کند. وی توضیح می دهد که هر سوخت دیزل باید با  روش HFRR آزمایش شود که میزان روانکاری کافی آن را تعیین می کند. در این تست میزان سایش مواد اندازه گیری می شود. در حال حاضر حداکثر مجاز است. 460 میکرومتر این مقدار توسط استاندارد دیزل DIN EN 590 لازم است. کلیه انواع دیزل های فروخته شده در جایگاه های بنزین اتحادیه اروپا ، ایسلند ، نروژ و سوئیس باید مطابق با این استاندارد باشند.

بیودیزل (FAME = اسیدهای چرب متیل استر / اسید چرب متیل) به منظور دستیابی یا حتی پایین آمدن از مقدار مورد نیاز به دیزل اضافه می شود. به طور کلی بیودیزل دارای روانکاری ضعیف است. اشتباه ، دیتف براندنبورگ می گوید: "بیودیزل خاصیت روان کننده بسیار خوبی دارد." برانبورگ گفت: سرانجام ، روان کننده ها ، به اصطلاح روان کننده ها ، به انواع عادی و مخصوصاً بیودیزل پریمیوم اضافه می شوند. مقادیر سایش معمولی در آزمایش HFRR که امروزه سوختها به آن می رسند ، در حدود 260-400 میکرومتر است. وی تأکید می کند: "هر دو سوخت دیزل حاوی FAME و FAME که سازگار با استاندارد هستند از روانکاری کاملاً کافی برخوردار هستند."

آیا روغن دو زمانه به روانکاری در موتورهای دیزلی قدیمی کمک می کند؟
در مورد موتورهای قدیمی با پمپ تزریق درون خطی که به طور جداگانه از سوخت روغن موتور روغن کاری می شوند ، انژکتورهای مورد استفاده از طراحی ساده تری برخوردار هستند. طبق گفته های جنس استیتز ، مالک Bosch Dienst Steitz GmbH در Groß-Gerau ، این سیستم ها 20 سال است که از نظر هنری سابقه ای ندارند. با چنین موتورهای دیزلی قدیمی ، دیتمار اشمیت از متخصصان روان کننده و مواد افزودنی لیوکی مولی و جنس استیتز حداقل در هنگام استفاده از روغن دو زمانه هیچ خطری نمی بینند. متخصص نگهداری استیتز با نگهداری خوب آنها را اضافی می داند.

سیستم دیزل مدرن تر چیست؟
موتورهای امروز سیستم تزریق متفاوتی دارند. Detlef Brandenburg توضیح می دهد: "در موتورهای دیزلی مدرن که سوخت را با فشار 1800 بار یا بیشتر تزریق می کنند ، پمپ تزریق فشار قوی و نازلهای تزریق نسبتاً حساس مستعد سایش هستند و باید با سوخت روغن کاری شوند." Schmid موافقت می کند: "تمام قسمت های متحرک و تحت فشار در مدار سوخت باید با سوخت روغن کاری شوند." افزودن روغن دو زمانه در دیزل باعث افزایش اثر روان کننده دیزل در اصل می شود.

اما در عمل ، همه چیز متفاوت به نظر می رسد. جنس استیتز اظهار داشت که به دلیل شرایط ساختاری و فشار سیستم تا 2500 بار که رخ می دهد ، ویسکوزیته سوخت نقش مهمی در پمپ های تزریق و انژکتورها دارد. روغن دوطرفه و سوخت دیزل دو ماده ای هستند که در ویسکوزیته ده برابر می شوند. اصولاً ، این در مورد سختی سوخت در رابطه با غلبه بر مقاومت در برابر جریان است. Steitz توضیح می دهد: "به خصوص در ناحیه ورودی در داخل انژکتورها (دریچه گاز A / Z) ، مقطع جریان بسیار اندک است که البته بسته به ویسکوزیته ، تأثیر شدیدی بر تأثیر اصطکاک رسانه ای که از آن عبور می کند ، دارد. هرچه ویسکوزیته بالاتر باشد ، همانطور که در مورد روغن در مقایسه با دیزل وجود دارد ، سایش بیشتر است. علاوه بر این ،

دیزل و روغن دو زمانه ، سرویس Bosch Steitz ، آسیب روغن انژکتور
دیزل و روغن دو زمانه ، سرویس Bosch Steitz ، آسیب روغن انژکتور

آیا روغنکاری اضافی برای دیزل استاندارد لازم است؟
هر سه متخصص در این مورد به توافق رسیده اند: روغنکاری اضافی برای سوختهای سازگار با استاندارد در هر دو موتور دیزلی قدیمی و مدرن ضروری نیست.

مشکل روغن کاری کافی نیست بلکه آلودگی سیستم سوخت است. خاک و مقدار زیاد آب دشمن پمپ ها و انژکتورها است. جنس استیتز می گوید: "به طور خاص ، هماهنگی فیلترهای سوخت مورد استفاده باید نمایانگر یک چالش طراحی باشد ، زیرا از یک طرف به بهترین فیلتراسیون ممکن نیاز است و از طرف دیگر افت فشار حاصل شده و فواصل نگهداری مواد فیلتر از دست خارج می شود."

به گفته استیتز ، آسیب های مکرر بعد از سفرهای تعطیلاتی به کشورهایی که سوخت در آنها از کیفیت پایین برخوردار است ، نشان می دهد که سیستم های فیلتر باید بیشتر توسعه یابد. با این حال ، هنگام مسافرت به کشورهایی که سوختهای با منشا ناشناخته فروخته می شوند ، احتیاط لازم است. به عنوان مثال ، اگر آنها فقط در لبه دامنه ها عرضه شوند ، می توانند تراش داده شوند و کشیده شوند و بنابراین در واقع روغن کاری کمی دارند. مسافران باتجربه از راه دور توصیه می کنند در چنین مواردی کمی روغن موتور یا روغن دو زمانه اضافه کنید. روغن دو زمانه این مزیت را نسبت به روغن موتور دارد که بهتر با دیزل مخلوط می شود. با این حال ، این ترکیب می تواند به سیستم های پس از پردازش گازهای خروجی آسیب برساند.

فرض 2: تأثیرات مثبت در ناحیه پیستون ها و دریچه ها
مزیت دیگر منسوب به افزودن روغن دو زمانه ، روانکاری بهتر شیرآلات و در ناحیه مرکز مرده بالا است. فرضیه اینکه روغنکاری در این نقاط ضروری است از زمانی که بنزین سرب موجود بود ، ناشی می شود. در آن زمان بنزین از شیرهای ورودی در موتورهای کاربراتور مکیده می شد. سرب روی صندلی های شیر نرم قرار می گیرد و از این طریق از دریچه و صندلی محافظت می شود. بنزین همچنین باقی مانده های احتراق را در آنجا تمیز کرد.

هر دو Detlef Brandenburg و Dietmar Schmid توضیح می دهند که با موتورهای مدرن تزریق مستقیم ، سوخت به شیرهای ورودی یا اگزوز نمی رسد. بر این اساس ، هیچ گونه اثر تمیز کردن یا روانکاری روی شیرها ایجاد نمی شود. علاوه بر این ، دیزل فقط یک اثر تمیز کردن جزئی دارد. روغن کاری به دلیل وجود صندلی های سخت شده و صفحات دریچه نیز ضروری نیست.

حتی در ناحیه TDC پیستون ، روغن اضافه شده هیچ تاثیری نخواهد داشت. Detlef Brandenburg می افزاید: سایش در ناحیه OT و UT به هیچ وجه مشکلی ندارد و این به دلیل روغن کاری کافی از روغن موتور است. بنابراین در این مرحله نیازی به پیشرفت نیست.

فرض 3: احتراق بهتر
فرض دیگر این است که روغن دو زمانه با افزایش دمای احتراق ، از جمله موارد دیگر ، احتراق را ارتقا می دهد. در مورد این ادعا افزایش تعداد سیتان نیز ذکر شده است. مقدار سیتان اندازه گیری اشتعال پذیری دیزل است. هرچه تمایل بیشتری داشته باشید در دیزل امروزی حدود 53 و در حدود 60 در حق بیمه است.

Detlef Brandenburg این مسئله را روشن می کند: "اامات مربوط به سوخت های دیزل با همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان خودرو و صنعت نفت معدنی و سایر ذینفعان تهیه می شود تا از مناسب بودن آنها برای این موتور احتراق داخلی اطمینان حاصل شود." کلیه سوخت ها دارای افزودنی های قدرتمندی هستند که عملکرد بهینه این نوع موتور را تضمین می کنند. بنابراین براندنبورگ می گوید ، در صورت تحمل تحمل ، نیازی به سوخت از طریق مخلوط ها و هزینه های اضافی آماده نمی شود.

دیتمار اشمیت می افزاید: روغن دو زمانه باعث افزایش تعداد سیتان نمی شود و نسبت به دیزل قابل اشتعال کمتر است. بنابراین اثر مع دقیقاً مشابه است. هرچه روغن بیشتری اضافه شود ، احتراق بیشتر می شود. این ناشی از پایین آمدن شماره ستان است. این امر توسط بسیاری از موتورهای روان تر و کاهش تمایل به ضربه زدن درک می شود. فقط موتورهای دیزلی عموماً کمتر از موتورهای بنزینی ضربه می زنند. اجرای ساکت تر در واقع اجرای خاموش با قدرت کمتری است. اگر با قدم گذاشتن روی پدال شتاب دهنده ، از دست دادن قدرت جبران شود ، مصرف آن افزایش می یابد.

اما نه تنها این عملکرد پس گرفته شده است. هر دو متخصص BP Europa و Liqui Moly خاطرنشان می کنند که با اجرای احتراق کمتر و با اثرات گاه بسیار مضر ، یک اجرای ساکت تر از آن جلوگیری می شود. اجزای بالاتر جوش در روغن یا به طور ناقص سوخته نمی شوند ، ترکیبات فی مبتنی بر روی ، کلسیم و منیزیم موجود در روغن می توانند در برابر مواد غیر محلول در سوخت که انژکتورها و نازل ها و فیلترها را مسدود می کنند ، واکنش نشان دهند.

روغن و دیزل دو زمانه ، سرویس بوش استیتز ، انژکتور انفجار
روغن و دیزل دو زمانه ، سرویس بوش استیتز ، انژکتور انفجار

افزایش نسبت باقی مانده های احتراق به دلیل احتراق روغن می تواند به طور فزاینده ای در توربوشارژر مستقر شود. نسبت خاکستر در گازهای اگزوز افزایش می یابد ، فیلتر ذرات دوده را با سرعت بیشتری مسدود می کند و تأثیر منفی بر روی گازهای خروجی پس از پردازش دارد.

دلایل اصلی آسیب دیدن موتورهای دیزلی مدرن چیست؟
اگر عدم روانکاری سوخت باعث ایجاد خسارت نباشد ، دلایل آن چیست؟ موتورهای دارای پمپ های دیزلی برقی ، پمپ های تزریق فشار بالا (مانند سیستم های ریلی مشترک) یا سیستم های نازل پمپ ، امروزه بسیار بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات سوخت هستند. انژکتورهای ظریف به ویژه آسیب دیده اند.

"در بیشتر موارد ، علائم سایش ناشی از آلودگی سیستم سوخت است. این می تواند از گرد و غبار ، گل ، ذرات فی باشد ، همچنین از سوخت گیری نادرست با بنزین ، محتوای بیش از حد آب دیزل ، سوخت گیری با سوخت های جایگزین (مانند روغن کا ، روغن گرمایش و غیره) یا مواد افزودنی نامناسب ناشی می شود. الگوهای آسیب در اصل همانند گذشته است ، اما امروزه آنها سریعتر و بیشتر اتفاق می افتند زیرا فناوری مدرن تر نسبت به آلودگی بسیار حساس تر است.

نتیجه گیری - روغن دو زمانه برای موتورهای مدرن مناسب نیست
دیتمار اشمیت و جنس استیتز بر این عقیده هستند که روغن دو زمانه می تواند به روانکاری تمام قسمتهای متحرک سیستم سوخت کمک کند. با این حال ، هر سه متخصص توضیح می دهند که این اثر با اثرات منفی زیادی همراه است.

در نتیجه می توان به روشنی بیان کرد که افزودن روغن دو زمانه نه تنها در موتورهای مدرن ضروری نیست بلکه می تواند مضر هم باشد. در صورت خسارت ، مالک نیز باید با ضریب اطمینان بالا ضمانت را بپذیرد. پس از افزودن مواد افزودنی ، تولیدکننده سوخت BP Europa از هرگونه ضمانتی برای سوخت های خودداری می کند. صنعت تضمین می کند که وسایل نقلیه با تطبیق مداوم استانداردها به درستی کار کنند. سوخت ها و روغن ها برای مناطق کاربردی مورد آزمایش و بهینه سازی قرار گرفته اند.

با این حال ، هیچ مدرکی در مورد اثرات مثبت فرض شده روغن دو زمانه در دیزل وجود ندارد. موتورهای دو زمانه با بنزین کار می کنند ، بنابراین موتور نمی تواند توسط خود سوخت روغن کاری شود ، بلکه باید با افزودن روغن دو زمانه روغن کاری شود. دلایل اختلاط روغن و سوخت به دلیل طراحی موتور است نه بهبود احتراق. با توجه به طراحی ، پیامدهای منفی احتراق روغن در موتورهای دو زمانه رخ نمی دهد.

مشکلاتی که پس از کاهش میزان گوگرد بوجود آمده توسط FAME و ترکیبات افزودنی برطرف شد. صنعت همچنین تضمین می کند که مواد افزودنی مورد نیاز موتورها و پس از سوخت گازهای خروجی با یکدیگر سازگار باشند.

این استانداردها بطور مداوم با همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان وسایل نقلیه و صنعت نفت به منظور همگام شدن با فناوری و اامات جدید زیست محیطی به روز می شوند. این همچنین در مورد وم اضافه کردن روغن به مخزن با هزینه های اضافی صحبت می کند.

اشمیت و استیتز حداقل در مورد موتورهای دیزلی قدیمی که با فشار کم تزریق و انژکتور درشت کار می کنند یا حتی خود در هوای احتراق خود مکیده اند ، تأثیرات احتمالی احتمالی در روغنکاری را می گذارد. "این مزیت می تواند از وسایل نقلیه قدیمی تر فراتر رود. اما هرچه ماشین مدرن تر باشد ، این معایب بیشتر به چشم می خورد. " اما حتی با وجود چنین موتورهایی ، او توصیه می کند به سادگی روغن دو زمانه را که برای یک هدف کاملاً متفاوت و یک نوع سوخت دیگر تولید شده است ، اضافه نکنید. در این صورت ، از مواد افزودنی مخصوص تولید شده استفاده می شود. براندنبورگ و اشتیتز همچنین تأکید می کنند که در صورت آسیب دیدن با افزودن روغن دوتایی ، نه سوخت و نه تولیدکنندگان وسیله نقلیه تضمین نمی کنند.

این سه کارشناس به سؤالات ما پاسخ دادند:

Dietmar Schmid - مهندس برنامه در متخصص روغن و روان کننده Liqui Moly. "من در دو چرخ احساس راحتی می کنم. من سفرهای زیادی با BMW ام انجام داده ام ، از جمله عبور از نامیبیا. "
Detlef Brandenburg - سخنگوی مطبوعات BP Europa SE برای نام تجاری ARAL - سؤالات ما را به تکنسین های خانه خود منتقل کرد.
Dipl.-نشستند. جنس استیتز - در FH Wiesbaden به تحصیل فناوری خودرو پرداخت.
مدیرعامل شرکت Steitz GmbH ، بزرگترین شرکت تخصصی آزمایش و
تعمیر قطعات دیزل در هس.
ضمیمه:
ما اطلاعات دیگری درباره زبان انگلیسی درباره این موضوع از یک خواننده دریافت کرده ایم. یک مطالعه عمومی توسط سازنده سوخت آفریقای جنوبی ساسول. این مطالعه از عبارات گفته شده در اینجا پشتیبانی می کند. از آنجا که این مطالعه در زمان انتشار هنوز برای ما ناشناخته بود ، اما داده های آزمون را فاش می کند و منابع را ارجاع می دهد ، نتیجه را برای همه قابل درک می کند.

درباره این مطالعه: روغن دو زمانه در مطالعه فناوری دیزل

فن آوری اتومبیلموتور دیزل

آندریاس ویتون
آندریاس ویتون
Land Rover Enthusiast - مدافع Td5 90 / Serie IIa 109 "ExMoD

 
پست های مشابه
پیتر و روغن های چرخ دنده - 4x4PASSION # 225
پیتر و روغن های چرخ دنده - 4X4PASSION # 225
2020/02/21
پیتر و روغن موتور - 4x4PASSION # 221
پیتر و روغن موتور - 4X4PASSION # 221
2020/02/07
مدافع Td4 - دنده دیافراگم و دنده حلقه را در دیفرانسیل عقب تعویض کنید - 4x4PASSION # 197
مدافع TD4 - دنده دیافراگم و دنده حلقه را در دیفرانسیل عقب تعویض کنید - 4X4PASSION # 197
2019/11/12
سفر چک خودرو - تصویر جلد
آماده سازی برای سفر خارج از جاده - چک وسیله نقلیه بزرگ
2019/03/10
تبلیغات

کامیون آموزش صوفس (جاده)
تبلیغات

تبلیغات


در خبرنامه ما مشترک شوید
من می خواهم خبرنامه Matsch & Piste!
آدرس ایمیل *
آدرس پست الکترونیکی
* زمینه مورد نیاز

پس از رضایت شما ، ما مقالات فعلی خود را برای شما ارسال می کنیم و گاهی اوقات ماهانه یا دو بار به محصولات جدید ما از طریق ایمیل ارجاع می دهیم. باید بدانید که نرم افزار خبرنامه ما از ردیابی برای اندازه گیری موفقیت خبرنامه استفاده می کند. شما هنگام ثبت نام با اندازه گیری موفقیت موافقت می کنید. اطلاعات بیشتری را می توانید در اعلامیه حفاظت از داده ها پیدا کنید . اشتراک خبرنامه را می توان در هر زمان لغو کرد.

تبلیغات
 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها